Doelen stellen, rapporteren en evalueren

Cliëntgerichte schriftelijke verslaglegging

Tijdens deze training wordt dieper ingegaan op schriftelijke verslaglegging. Dit aspect wordt vaak naar de achtergrond geschoven binnen de hulpverlening, omdat je liever met mensen en actief bezig bent. Of het gewoon heel druk hebt en planning, verantwoording en evaluatie onderaan de prioriteitenlijst staan. Doorgaans ontstaat er een achterstand en de drempel om die weg te werken wordt steeds hoger.

Het effectief omgaan met trajectplanning en rapportage verhoogt juist de ruimte om dynamisch en vraaggericht te werken. Deze training geeft je praktische tips en ondersteuning om je te helpen de drempel te verlagen en tot effectieve verslaglegging te komen.

In deze training worden de (on)mogelijkheden bekeken in je hulpverleningsproduct. Hoeveel tijd is er beschikbaar en is dit reëel ten opzichte van de gestelde doelen? Daarnaast ligt de aandacht op het stellen van doelen, de manier van formuleren en het evalueren en bijstellen van het hulpverleningstraject.

Trainingstraject

Leerdoelen

De hulpverlener …

  • kan de informatie en zijn voorgenomen handelingen weergeven in een overzichtelijke en bondige rapportage;
  • heeft woorden gevonden voor vage doelen als monitoren, toewerken naar of leerdoelen waar een cliënt zelf nog niet zo van overtuigd is.

Onderdelen van het programma

  • Client gericht schrijven
  • Doelen van de hulpvrager, niet de hulpaanbieder
  • Methodische Cyclus van je eigen hulpverleningssoort
  • SMART doelen stellen
  • De voortgang is navolgbaar
  • Doelen bijstellen of verlengen

Duur

3 Uur, exclusief voorbereiding.

Voorbereiding

Deelnemers worden verzocht zich voor te bereiden door middel van het lezen van toegezonden literatuur.

Toets

Er wordt geen toets afgenomen. Er wordt centraal geoefend en de opdrachten worden gezamenlijk besproken.

Docenten

Trainingen van TIM Academie onderscheiden zich doordat ze gegeven worden door collega hulpverleners. Doordat ze de doelgroep kennen, de werkprocessen en de samenwerkingsverbanden kunnen zij praktische voorbeelden geven die afgestemd zijn op jouw doelgroep.

TIM Academie werkt alleen met gecertificeerde trainers, er is nauw contact met de ontwikkelaars en het opleidingsaanbod kan gemakkelijk op maat worden uitgebreid.

Deze training wordt gegeven door Rianne Cornelisse.

Rianne is actief in de praktijk. Zij herkent en begrijpt casussen en situaties vanuit haar eigen ervaring en gebruikt deze ervaring ook in de trainingen.

Kwaliteit

  • Onze klanttevredenheid is een 9 gemiddeld!
  • De ingezette trainer is opgeleid door de ontwikkelaars.
  • Er kunnen per training voor de SKJ geregistreerde professional accreditatie punten toegekend worden.
  • TIM Academie is CRKBO geregistreerd opleider.

Kosten

Incompany (tot 15 personen) € 875,-

Vrijgesteld van b.t.w. en exclusief eventuele reiskosten.

Voor incompany verzoeken kun je mailen naar info@timacadmie.nl of het contactformulier invullen.

Accreditatie

De opleiding is SKJ geaccrediteerd met 3,75 SKJ punten.

Inschrijven

Meer informatie of direct inschrijven? Vul dan onderstaand contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor je bericht. We nemen z.s.m. contact met je op.
Probeer nogmaals de mail te versturen. Er ging iets mis.

Andere modules van Trajectplanning

Deel 1: Ordenen van de aanmeldinformatie en voeren van een prettige intake

In deze module leer je hoe je de basis legt voor een goedlopend traject. Dit begint al meteen vanaf de eerste kennismaking, tijdens de aanmeldprocedure. Door tijdens de aanmelding en intake kundig te analyseren en informatie te categoriseren creëer je ‘planbare zorg’. Je krijgt te maken met verschillende modellen waarmee gewerkt wordt zoals het dialoogmodel, de zelfredzaamheid-matrix en functie- en competentieanalyse.

Deel 2: Doelen stellen, rapporteren en evalueren

Tijdens deze training wordt dieper ingegaan op schriftelijke verslaglegging. Dit aspect wordt vaak naar de achtergrond geschoven binnen de hulpverlening, omdat je liever met mensen en actief bezig bent. Of het gewoon heel druk hebt en planning, verantwoording en evaluatie onderaan de prioriteitenlijst staan. Doorgaans ontstaat er een achterstand en de drempel om die weg te werken wordt steeds hoger.

Deel 3: In samenwerking hulpverlening (voortijdig of negatief) beëindigen

Deze training richt zich op het constructief afronden van hulpverlening en/of betrokkenheid bij een gezin. Vanuit conflicthantering, mediation en emotieregulatie worden handvatten geboden om zelfs in de heftigste situaties (denk aan uithuisplaatsing) op de juiste manier te kunnen reageren. Trajectplanning speelt hierin een belangrijke rol, doordat je door analyseren en vooruitplannen verrassingen kunt voorkomen.

Recensies