Samenwerking creëren en gesprekstechnieken

Inzicht in de basishouding en gesprekstechnieken om kennis te kunnen overdragen over opvoedingsvaardigheden

De training richt zich op alle professionals in het sociaal domein jeugd- en gezinsprofessionals die zich verder willen ontwikkelen in het bevorderen van veiligheid voor jonge kinderen. Veiligheid in relaties met belangrijke opvoeders en veiligheid voor de opvoeder van het kind. Binnen de hulpverlening wordt veel aandacht besteed aan het bevorderen van gezonde hechtingsrelaties. Veel hulpverleningsvormen richten zich hierop. Soms is de hulpverlening tot stand gekomen doordat er veel stress is bij de opvoeder. Deze module richt zich op het creëren van een samenwerking om gesprek over hechting mogelijk te maken in zowel gedwongen als vrijwillig kader.

De module is onderdeel van de grotere cursus Veiligheid in gezinnen vergroten

Trainingstraject

Leerdoelen

De hulpverlener…

  • ervaart de verschillende manieren van samenwerkingsrelaties;

  • weet hoe hij (gedurende onveiligheid in het gezin) samen met alle leden van het gezin over een oplossing kan spreken.

Onderdelen van het programma

  • Methodische cyclus
  • Geplande versus ongeplande zorg
  • Partnerschap met ouders
  • Systeem gericht werken:

    • Triades
    • Transactionele analyse
    • Systeemopstellingen
  • Highlights uit het oplossingsgericht werken

Duur

1 dag
De training wordt fysiek gegeven

Voorbereiding

Je ontvangt ter voorbereiding literatuur per post of per e-mail.

Toets

Deze training wordt niet getoetst. Je ontvangt na deelname aan de training een certificaat.

Docenten

Trainingen van TIM Academie onderscheiden zich doordat ze gegeven worden door collega hulpverleners. Doordat ze de doelgroep kennen, de werkprocessen en de samenwerkingsverbanden kunnen zij praktische voorbeelden geven die afgestemd zijn op jouw doelgroep.

TIM Academie werkt alleen met gecertificeerde trainers, er is nauw contact met de ontwikkelaars en het opleidingsaanbod kan gemakkelijk op maat worden uitgebreid.

Deze training wordt gegeven door Rianne Cornelisse.

Rianne is actief in de praktijk. Zij herkent en begrijpt casussen en situaties vanuit haar eigen ervaring en gebruikt deze ervaring ook in de trainingen.

Kwaliteit

  • Onze klanttevredenheid is een 9 gemiddeld!
  • De ingezette trainer is opgeleid door de ontwikkelaars.
  • Er kunnen per training voor de SKJ geregistreerde professional accreditatie punten toegekend worden.
  • TIM Academie is CRKBO geregistreerd opleider.

Kosten

Incompany (tot 15 personen) € 1900,-

Vrijgesteld van b.t.w. en exclusief eventuele reiskosten.

Voor incompany verzoeken kun je mailen naar info@timacadmie.nl of het contactformulier invullen.

Accreditatie

De opleiding is SKJ geaccrediteerd met 11 SKJ punten.

Inschrijven

Meer informatie of direct inschrijven? Vul dan onderstaand contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Andere modules van deze training

Alle modules zijn ook los te volgen, zodat jouw tijd als hulpverlener alleen besteedt wordt aan wat voor jou nuttig is!

Deel 1: Samenwerking creëren en gesprekstechnieken

De training richt zich op hbo jeugd- en gezinsprofessionals die zich verder willen ontwikkelen in het bevorderen van veiligheid voor jonge kinderen. Veiligheid in relaties met belangrijke opvoeders en veiligheid voor de opvoeder van het kind.

Deel 2: Conflict en mediaton

In de training “Conflict & Mediation” leer je als jeugd- en gezinsprofessional de functie van conflicten te begrijpen en hoe je basale mediationtechnieken kunt toepassen. We behandelen de “window of tolerance”-techniek en bespreken voor- en nadelen van verschillende oplossingsstrategieën, maar ook je eigen voorkeuren en valkuilen. Daarnaast besteden we aandacht aan hoe je moet handelen bij dreigend gevaar.

Deel 3: Hechting en veiligheid bevorderen

In de module “Hechting en Veiligheid Bevorderen” richten we ons op het concept hechting. Je leert hechting-bevorderend en hechting-verstorend gedrag van ouders richting jonge kinderen te observeren en hoe je je bevindingen concreet en constructief kunt teruggeven. Extra aandacht gaat uit naar de balans tussen het afleren van hechting-verstorend gedrag en het aansturen van hechting-bevorderend gedrag.

4. Meldcode, taken en rollen van organisaties betrokken bij (on)veiligheid

  • Jij en jouw vak
  • Morele oordeelsvorming
  • Professionalisering in de jeugdzorg
  • Professionele standaard & autonomie
  • Beroepscode & richtlijnen
  • Klachtrecht en tuchtrecht
  • Ervaring van een collega in het tuchtrecht

5. Veiligheidsplannen en signaleringsplannen

  • Jij en jouw vak
  • Morele oordeelsvorming
  • Professionalisering in de jeugdzorg
  • Professionele standaard & autonomie
  • Beroepscode & richtlijnen
  • Klachtrecht en tuchtrecht
  • Ervaring van een collega in het tuchtrecht

Recensies