Veiligheid in gezinnen vergroten

Praktisch en conform wetgeving en richtlijnen

Onveiligheid vermoeden of vaststellen is één, werkelijk verschil maken is een stuk lastiger.

Als hulpverlener moet je over een haast onmogelijke combinatie van vaardigheden beschikken. Je moet autoriteit hebben, uitdagende vragen stellen over het familieleven en tegelijk zodanig betrokken zijn bij de ouders en het kind dat je met ze samen kunnen werken aan het oplossen van hun problemen (bron: richtlijn kindermishandeling).

In deze training gaan we met de combinaties aan de slag. Door een goede basis te leggen kan er met het gezin samen gewerkt worden, waarbij de regie bij het gezin blijft liggen. De rol van het kind staat in iedere module centraal, het draait immers om diens veiligheid! Ook eigen regie van het gezin en de wetgeving komt aan bod. Wat mogen en moeten we als hulpverleners eigenlijk? En waar eindigt onze invloed en onze regie op (schijn)veiligheid? Het belangrijkste doel van deze training?
Uit de handelingsverlegenheid komen, weten wat je wilt doen en waarom!

Deze modules laten zich goed combineren met modules uit andere cursussen voornamelijk de ARIJ trainingen.

Inhoud van de training

Alle modules zijn ook los te volgen, zodat jouw tijd als hulpverlener alleen besteedt wordt aan wat voor jou nuttig is!

Deel 1: Samenwerking creëren en gesprekstechnieken

De training richt zich op alle professionals uit het sociaal domein. Jeugd- en gezinsprofessionals die zich verder willen ontwikkelen in het bevorderen van veiligheid voor jonge kinderen. Veiligheid in relaties met belangrijke opvoeders en veiligheid voor de opvoeder van het kind.

Deel 2: Conflict en mediaton

In de training “Conflict & Mediation” leer je als jeugd- en gezinsprofessional de functie van conflicten te begrijpen en hoe je basale mediationtechnieken kunt toepassen. We behandelen de “window of tolerance”-techniek en bespreken voor- en nadelen van verschillende oplossingsstrategieën, maar ook je eigen voorkeuren en valkuilen. Daarnaast besteden we aandacht aan hoe je moet handelen bij dreigend gevaar.

Deel 3: Hechting en veiligheid bevorderen

In de module “Hechting en Veiligheid Bevorderen” richten we ons op het concept hechting. Je leert hechting-bevorderend en hechting-verstorend gedrag van ouders richting jonge kinderen te observeren en hoe je je bevindingen concreet en constructief kunt teruggeven. Extra aandacht gaat uit naar de balans tussen het afleren van hechting-verstorend gedrag en het aansturen van hechting-bevorderend gedrag.

4. Meldcode, taken en rollen van organisaties betrokken bij (on)veiligheid

  • Jij en jouw vak
  • Morele oordeelsvorming
  • Professionalisering in de jeugdzorg
  • Professionele standaard & autonomie
  • Beroepscode & richtlijnen
  • Klachtrecht en tuchtrecht
  • Ervaring van een collega in het tuchtrecht

5. Veiligheidsplannen en signaleringsplannen

  • Jij en jouw vak
  • Morele oordeelsvorming
  • Professionalisering in de jeugdzorg
  • Professionele standaard & autonomie
  • Beroepscode & richtlijnen
  • Klachtrecht en tuchtrecht
  • Ervaring van een collega in het tuchtrecht

Inschrijven

Meer informatie of direct inschrijven? Vul dan onderstaand contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor je bericht. We nemen z.s.m. contact met je op.
Probeer nogmaals de mail te versturen. Er ging iets mis.

Recensies